Followers

Monday, April 26, 2010

Kucing atau Arnab???

Apa perbezaan yang paling KETARA antara kucing dan arnab??Kalau sy Tanya budak tadika konpem diorang blh jawab dengan tepat skali, satu ayat jek...k jawapan nnt sy bg kat post bawah skali, so korang pikir2 la dulu ye.

Berdasarkn pengalamn sy yg dulu2 waktu bela kucing n arnab nie, ada la benda yg sy suka n xsuka kat menatang 2 ekor nie. Antaranya:

1. Kucing nie sgt la buas tambah2 n suka bermain. Pantang Nampak benda gerak mesti kejar, sampai sy jln pon dia gigit kaki...huu2 takutnya.

Arnab pulak sgt la pasif, kalau Nampak kita dia buat dek jer...apatah lagi nak main2 ngan dia.

2. Kucing nie kalau kita panggil dia konpem dia mai tambah2 lagi waktu dia lapar.

Tapi kalau panggil arnab, mmg sampai besok pon dia x akan mai kat kita, harap je telinga besar. Tapi kalau kita train dia blh la dia dtg, tu pun jenuh jugak nak panggil dia.


3. Kucing kita bleh angkat main2, dia xkisah sgt. Xdernyer nak cakar2 waktu kita angkat dia (lainla kalo kucing liar).

Arnab blh angkat, tapi dia xsuka kalu angkat lama2. Konpem kena tending ngan kaki dia, kuat wooo kaki arnab nie. Kalo arnab tu kita xbiasa angkat dia dari kecik, jgn harapla blh angkat waktu besar. Lagi la buas nak mampos.


4. Kucing blh dikatakan pembersih skit, kalo dia buang mesti dia kambus balik tanah.

Arnab kena ajar dia berak kt satu tempat, kalo x ajar mmg bertaburan la benda hitam bulat2 kat dlm umah....Kalo letak bekas dlm sangkar, konpem dia akan berak n kencing dlm bekas tue. Pastu pijak2 pulak najis dia....yekkkssss...

5. Kucing blh berbunyi, n slalu sgt berbunyi nak tarik perhatian kita.

Arnab xpenah berbunyi, lainlah kalo dia dlm ketakutan atau kesakitan yg amat sgt, cam kena gigit ngan anjing ker...(pengalaman dengar arnab jiran kena mkn ngan anjing).

6. Kucing jenis pemangsa (predator), jadi dia ada keberanian yg lebih skit. Kalau kluar jln2, konpem dia akan blk smula kat umah kita.

Arnab jenis mangsa (prey), jadi penakut mmg sifat semula jadi dia coz dia akan sentiasa alert ngan keadaan sekeliling. Kalu keluar dari kawasn umah, mmg xblk2. (pengalaman arnab melarikan diri dari umah, sampai skang xjumpa2...huu2)


7. Kalau kita main2 ngan kucing mesti dia suka gigit, walaupon xsakit sangat tapi sakit la jugak.

Arnab pon gigit jugak, ada yg mmg sepsis suka gigit nie mmg dia akan gigit btol2....

8. kucing suka sgt panjat2 pokok, keta etc. Dulu kucing slalu masuk bawah keta, ada yg mati ken gilis pun ada...huu2...ngeri2..

Arnab mana gheti nak panjat2 pokok nie, gali lobang bleh lar. Kalau lepas mak arnab yg nak mngandung kat luar, dia akan gali lubang wat sarang dia..


9. Najis kucing xbleh wat baja tapi najis arnab bleh wat baja. Bertambah2 subur lagi pokok kalo letak baja arnab.

Lagi satu, najis kucing nie sgt menggelikan n rasa nak muntah bila tgk dia berak merata2. Tapi najis arnab nie CUTE sangat coz bulat2...hehehehe....

10. Daging kucing HARAM dimakan. Tapi daging arnab HALAL dimakan. So x sia2 la kalo bela arnab nie, Nampak cam da gemuk tue sembelih jer dia....ha3...makan pon sodap.,,nyam....nyam (sanggup ker makan kalo arnab cutemcm nie???)


So korang pilihla mana yg korang prefer, kocing atau arnab. Sy lebih suka bela arnab coz sifat dia yg pasif tue, xbuas sangat n pendiam. Kucing agak buas n suka main, sy cukup xsuka kalo kena gigit ngan kucing nie walaupon dia gigit main2. Pastu suka masuk umah, bukak pintu sikit mesti masuk.

So korang da tau apa PERBEZAAN PALING KETARA antara arnab dan kucing????

Perbezaannya adalah......EJAAN lar....budak kecik pun blh jawab taw!

8 comments:

tweety suwitt said...

hehe..
tweety dah agak jwpnnye ejaan..

a'ah kn...rabbit telinga besar...panggil2x xdenye dia nak datang...hehhe...

Hot Mama said...

heheh suka cite ni.. arnah b kucing comel..tp akak sebenarnya geli nk pegang..sbb bdn diorang lembik rasa geli lak..heheh

Betta sp said...

Tweety suwitt: ye la 2 tweety, da baca kt bawah tau la bezanyer ejaan.
biasa ke panggil rabbit? ada cara dia camna nak panggil baru datang....kena panggil guna bahasa rabbit..hehehe


Hot Mama: Ooooo nak pegang binatang geli yer...makan blh pulak.hehehe
Kalau geli pegang badan dorang yg lembik, kena la pegang bahagian yg keras. hmmm contohnya kepala ker...

tweety suwitt said...

masa kecik2 tweety bela arnab dgn abg tweety...
tp mati...sedihh...3 ekor rasa...
kitorg tanam...tiap ari g siram...
ye la, msa tu tweety dgn abg kecik ag kn...hehehe...
trigt plak... :)

Betta sp said...

hurmmm..memang sedih kalo binatang yg kita bela mati...ada pengalaman jugak...isyk...isyk...

Hirah.[키위] said...

hehe.. i prefer cats.. i hav four cats rite now.. btw, can i ask sumthing? why can't we take cats' pics? my cats smua mati aftr amik gmbr.. only few survive.. npe ye?

Betta sp said...

1st time dengar kucing mati coz tangkap gambar..terkezut kot tgk flash..hehheh

btw, percaya tak petz yg kita bela tue menunjukkn personaliti kita? Tp bukan la sifat kebinatangan, lebey kpd sifat2 humanity lar...hehehe

dianaharif said...

iye ker our pets reflect our personality?? he2.. so ur pesonality mcm rabbit yg 'dot3..' (plus all negative sides of them instead of +ve. ho2). same ker?;)

anyhow, rabbit mmg comellllllllll sgt!!
mimi la yg plg cml (cz it's mine now. ngehe2)

pose 'si tomel' mmg comel la dl post nie!! =)

kucing senang nk jaga...lepaskan aje, xyh kurung dlm cage. itu kelebihan kucing yg plg ketara le...cthY si tomel kte...heeeeeeeee;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...